פאנלים והרצאות

חגיגת שירה ואמנות לכבוד צאתה של האנתולוגיה השניה לשירה מושגית בעברית. בתכנית: שירי וייז וטינדר, שירים מהרצאות טד, סיפורים חדשים של ש"י עגנון, שירי הייקו חדשים של באשו, שירים שאין בהם מילים, שירים שהפכו לפירות, שירת אתרי חדשות, שירים של היסטורית-חיפוש ועוד. במסגרת ההשקה גם נחגוג את פתיחתה של מיני-תערוכה של עבודות מתוך האנתולוגיה: פרויקט מחווה לאמן המושגי החלוצי סול לוויט שבו אמנים ישראלים עכשוויים מבצעים גרסת ניר ועיפרון לציור קיר מפורסם שלו.  

 

על התערוכה:

הוא אמר על קיר – מחווה לסול לוויט  (ממוקמת בקומה 2, בניין מרכזי)

בשנות הששים של המאה הקודמת החל האמן האמריקאי סול לוויט ליצור את ציורי הקיר הידועים שלו: טקסטים קצרים של הנחיות שבוצעו על גבי קיר על ידי רַשמים שהוסמכו לכך במיוחד. ההפרדה הפשוטה והנקיה הזו בין רעיון לביצוע, שניים שבדרך כלל נתפסים כהתהוות אחדותית ובלתי ניתנת לחלוקה המתחוללת ברוחו של האמן, הייתה לא רק אבן דרך באמנות המושגית אלא גם שאלה על מקומו של האישי שרק נעשית יותר ויותר רלוונטית בקיום מרובד האלגוריתמים שלנו. כאשר אפילו מרכיבי היצירה האמנותית נעשים מוגדרים וברורים כמו פס ייצור, האם יש דבר מה שבכל זאת יכול להתעקש להשאר מחוץ לקווים, סמוי?

התערוכה "הוא אמר על קיר" מכנסת שלושה-עשר אמנים ואמניות ישראלים שקיבלו על עצמם את האילוץ הבא: לבצע את ההוראות לציור קיר מספר 118 של סול לוויט ברישום קטן מימדים של עיפרון על ניר במקום על קיר ולכתוב טקסט קצר על התהליך. התוצאה היא אוסף התמודדויות חד-פעמיות של ארבעה אמנים ותשע אמניות עם השאלה כיצד ליצור בתוך מסגרת נתונה שכל מה שנדרש בה הוא ביצוע של מספר מצומצם של הוראות מוכתבות מראש והיסוד היחיד בה שהוא אישי במובהק, הטקסט, הוא במדיום שאיננו "שפת האם" האמנותית שלהם. בה בעת, מנקודת מבט אחרת, התוצאה היא גם יצירה אחת על קיר שבוצעה במשותף על ידי שלושה-עשר אמנים מבצעים שממשו יחד מספר מצומצם של הוראות שמתבססות על ההוראות המקוריות של סול לוויט.

אוצר: אלכס בן-ארי

ערב ננופואטיקה
השקת האנתולוגיה השניה לכתיבה מושגית בעברית
אלכס בן-ארי
משוררים:
ערן הדס, איל גרוס, ליאור זלמנסון, תומר ליכטש, נילי קופלר, רן שחם, הילה טוני נבוק
אמני התערוכה: רות אור, מאיה אטון, מרב ש. בן אלון, עדן בנט, דגנית ברסט, נועה גיניגר, יאיר גרבוז, הדס חסיד, שי יחזקאלי, הילה טוני נבוק, תומר ספיר, גליה פסטרנק, הלל רומן 
 

רביעי  |  20.11  |  20:00 - 21:30 

 

מקס מלאכות ומכונות

צמיחתן המהירה של רשתות חברתיות ושל תוכן תרבותי ברשת, בשילוב דיגיטציה של פריטי תרבות היסטוריים, פתחו אפשרויות חדשות להתבונן בבלתי נראה ולגלות דפוסים ומגמות בניתוח טרנדים תרבותיים. מנוביץ׳ יציג פרוייקטים שבהם הוא השתמש בשיטות של ביג-דאטה כדי לחקור את התרבות החזותית העכשווית, כגון השוואה בין 2.3 מיליון דימויי אינסטגרם מ-13 ערים ברחבי העולם (phototrails.net), מייצב אינטראקטיבי הבוחן את רח׳ ברודווי בניו יורק באמצעות שימוש ב-30 מיליון נקודות דאטה ודימויים, ניתוח של מיליון יצירות אמנות מהאתר הגדול ביותר לשיתוף קהילתי של תמונות ואמנות ברשת (deviantart.com), והדמיה של מיליון עמודים מתוך ספרי מנגה. מנוביץ׳ ישוחח על נקודת ההצטלבות שבין מדע נתונים, אמנות מדיה ועיצוב, ועל האופן שבו שימוש בביג-דאטה תרבותי מסייע לנו להערער על הנחות רווחות לגבי התרבות. 

לב מנוביץ
דר׳ לב מנוביץ׳, מהתיאורטיקנים המובילים בעולם בנושא התרבות הדיגיטלית ומחלוצי השימוש במדע הנתונים לניתוח התרבות העכשווית. מנוביץ׳ כתב וערך 13 ספרים, ביניהם The Language of New Media שתואר כחיבור מעורר המחשבה והמקיף ביותר העוסק בתולדות המדיה מאז מרשל מקלוהן.״ הוא נבחר לרשימת 25 האנשים האנשים המשפיעים על עתיד העיצוב של האתר Complex לשנת 2013  ולרשימת 50 האנשים המעניינים ביותר שבונים את העתיד של האתר The Verge לשנת 2014. מנוביץ׳ מלמד מדעי המחשב לתארים מתקדמים באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, ומנהל את המעבדה לניתוח תרבותי, החלוצה בניתוח התרבות הוויזואלית בשיטות חישוביות. המעבדה יצרה פרוייקטים למוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, לספריה הערונית בניו יורק, לגוגל ועוד.
 

איך לראות
מיליארד דימויים?
שיחה עם לב מנוביץ׳
 ההרצאה בשפה האנגלית*
בהנחיית ליאור זלמנסון 

שלישי  |  19.11  |  20:30 - 22:00 

מקס מלאכות ומכונות

 

בימים אלה, שבהם כל אחד יוצר את המותג שלו דרך פרסומים בערוצי מדיה יעודיים כגון אינסטגרם, טוויטר, וסנאפצ׳ט, הון חברתי הופך למטבע עובר לסוחר בכלכלה של תשומת לב. איך אפשר ליצור אמנות שעוסקות במהות של התרבות המשתנה, בשעה שתופעות כגון פייק-ניוז, תעמולה ופוסט-אמת משתלטות על כלכלת תשומת הלב באמצעות ניצול המבנה הקפיטליסטי המובנה בתוכה? איך יכולה עבודת אמנות לשקף את המרחב המורכב והמשתנה הזה, ואיך היא יכולה לעשות זאת במסגרת תערוכה?  דולארט יספר על העבודות האחרונות שלו שבהן הוא השתמש ברעיונות כגון סטארט-אפ, קניית עוקבים ברשתות חברתיות כדי שיקריאו שירה, דימויים משובשים, צבאות של בוטים וקידוד כדי להצביע על המאפיינים של החומריות העכשווית שלנו.

קונסטנט דולארט
קונסטנט דולארט עוסק בעבודתו בהשלכות התרבותיות והחברתיות שיש לטכנולוגיות תקשורת ועיבוד דימוי, החל בשיבוש פרפורמטיבי של הון-חברתי מלאכותי ברשתות החברתיות, ועד להשלמת פרויקט גיוס המונים בקיקסטארטר לסטארט-אפ של חומרה בשם Dulltech™. עבודתו כוללת אתרים, מיצגים, נתבים, מיצבים, סטארט-אפים, צבאות ודימויים קיימים מעובדים, תוך חיבור ואיחוד ייצוגים מעולמות המנוגדים זה לזה מבחינה טכנית.  

איך יוצרים אמנות עם צבא של בוטים? 
שיחה עם קונסטנט דולארט 
 ההרצאה בשפה האנגלית*
בהנחיית דניאל קגנוב

חמישי |  21.11  |  20:30 - 21:30  

מקס מלאכות ומכונות

איך לגנוב DNA של זרים ולצאת מזה בשלום?
שיחה עם הת'ר דיואי-הגבורג
 ההרצאה בשפה האנגלית*
בהנחיית מושון זר-אביב
 

בשיח אמן, הת׳ר דיואי-הגבורג תציג את עבודתה הביו-פוליטית, שכוללת סדרת עבודות על DNA, אנונימיות ומעקב, לרבות המופרסמת שבהן,  Stranger Visions (״מראות זרים״, 2012-2014) - סדרה של פסלי דיוקן המבוססים על ניתוח DNA שנלקח מעצמים שנמצאו ברחוב כגון שיער, בדלי סיגריות ומסטיקים לעוסים. לאחרונה, עבודתה בוחנת את השורשים הביולוגיים של האהבה ואת הקשר בין ביוהאקינג לבין אינטימיות.

 

הת׳ר דיואי-הגבורג
דר׳ הת׳ר דיואי-הגבורג, אמנית חוצה-תחומים העוסקת בחקר אמנות ובייצירה ביקורתית. היא בעלת דוקטורט באמנות אלקטרונית מהמכון הפוליטכני רנסלר, ניו יורק. עבודותה הביופוליטית כוללת את הפרוייקט ״מראות זרים״ (Strange Visions) שבו היא יצרה פסלי דיוקן מניתוח של חומר גנטי (שיער, בדלי סיגריות, מסטיקים לעוסים) שאספקה במקומות ציבוריים. דיואי-הגבורג הציגה בכל העולם לרבות הפורום העולמי לכלכלה, הביאנלה של טג׳אן, מוזיאון ואן-אבה, טרנסמדיאלה, PS1 MOMA ועוד. עבודותיה נמצאות באוספים הציבוריים של מרכז פומפידו, מוזיאון ויקטוריה ואלברט ועוד, והן סוקרו בהרחבה בתקשורת, החל בבי-בי-סי ובניו יורק טיימס ועד לארט פורופ ולוויירד. היא אמנית עמיתה ב-AI Now, אמנית שוהה באקספלורטוריום ובמרכז המדע והיא חברה ב-Data & Society. כמו כן, היא אחת מהמקימות ומהאוצרות ב-REFRESH, פלטפורמה שיתופית ומעורבת פוליטית שפועלת בצומת בין אמנות, מדע וטכנולוגיה. 
 

חמישי  |  21.11  |  19:30 - 20:30 

מקס מלאכות ומכונות

 
איך לחמוק מטכנולוגיית זיהוי הפנים?
שיחה עם אדם הארווי
 ההרצאה בשפה האנגלית*
בהנחיית ליאת סגל
 

אדם הארווי, אמן, חוקר ואקטיביסט, יחלוק תובנות ממחקרו המדעי והאמנותי שעוסק באלגוריתמים לזיהוי פנים ויידון בהשלכות שיש לטכנולוגיות ראייה ממוחשבת על פרקטיקות של מעקב צבאי, שלטוני ומסחרי. הוא יספר על עבודתו CV Dazzle (״להכות בסנוורים ראיה ממוחשבת״) שבמסגרתה עיצב הסוואה מפני טכנולוגיות לזיהוי פנים ועל הפרוייקט האחרון שלו, MegaPixel (״מגה פיקסל״) העוסק בערכות נתונים לזיהוי פנים ובוחן את מקורן, את האתיקה שלהן, את ההשלכות שלהן על הפרטיות האישית ואת תפקידן בהרחבת השימוש במעקב ביומטרי. הארווי יציג דרכים חדשות להתגלות ולהיעלם בעולם של זיהוי ממוכן, בכללן אסטרטגיות לחסימת טכנולוגיות של זיהוי ושל הדמיה וכלים מתקדמים לניתוח מטא-דאטה.

 

אדם הארווי

אדם הארווי (נ. ארה״ב, חי ופועל בברלין), חוקר ואמן העוסק בראייה ממוחשבת, פרטיות ומעקב. הוא בוגר התוכנית לתקשורת אינטראקטיבית באוניברסיטת ניו יורק (2010), ולפני כן למד הנדסה וצילום עיתונות באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה. עבודתו סוקרה בהרחבה בעיתונות העולמית כגון הבי-בי-סי, דר שפיגל, הוושינגטון פוסט ואחרים, והוצגה במוסדות בינלאומיים חשובים כגון מוזיאון ויקטוריה ואלברט בבריטניה, ביאנלה מדיסיטי של סיאול, ביאנלה לעיצוב של איסטנבול ועוד. לאחרונה פיתח הארווי את VRFAME, פרוייקט חזותי ממוחשב שעוזר לחוקרים בתחום זכויות האדם להשתמש בכלים פורנזיים חזותיים לחקר מודיעין ממקורות גלויים, שזכה בפרס מצויינות מארס אלקטרוניקה לשנת 2019, ונבחר כמועמד לפרס EU STARTS לשנת 2018. 

חמישי  |  21.11  |  21:30 - 22:30 

מקס מלאכות ומכונות

מגוון פרויקטים והרצאות קצרות המנסים לברר מה אנו יכולים ללמוד ולהבין על עצמנו ועל החברה באמצעות שימוש בטכנולוגיה המנטרת ומודדת אותנו? איך משתמשים בטכנולוגיה דווקא כדי להתחבר לעצמנו? אילו סוגים של פרשנות ה״מכונה״ מעניקה להתנהגות, לזכרונות ואף לחלומות שלנו? ואיך הקדמה וההאצה הטכנולוגית מאפשרות לנו לחשוב באופנים חדשים על תקשורת בין-אישית, על אמפתיה אנושית ועל החיים מחוץ לכדוה״א?  האירוע בשפה העברית

משתתפים :

שי צוקר, טל ניסים, יערה שטנר, נעמי סלייני, בן לב, רינת גולדברגר, מאיה אטשטיין, תום רזניקוב, יניב קנלר.

The Qualified  Self - Things We Might Know About You  
אירוע בהובלת המסלול לעיצוב וטכנולוגיה, בתכנית התואר השני לעיצוב תעשייתי בבצלאל

רביעי  |  20.11  |  22:00 - 23:30 

מקס מלאכות ומכונות

 
באנר חדש 29.10 - יש לעדכן באתר.gif
  • Facebook
  • Instagram